Головна » Роз'яснення законодавства » Щодо продовження договорів оренди на аукціоні

Щодо продовження договорів оренди на аукціоні

1. Питання:
Чи втрачає орендар право оренди якщо внаслідок продовження договору оренди на аукціоні орендар відмовився сплачувати ту саму суму, яку запропонували переможці, які, однак, в подальшому також відмовились від укладення договору?

Відповідь. Ні, не втрачає. Такий орендар зберігає право оренди, оскільки орендодавець в такій ситуації зобов’язаний оголосити повторний аукціон у порядку, передбаченому відповідно до абзацу 6 пункту 149 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 червня 2020 р. № 483.В такому аукціоні орендар, якщо він зареєструвався до участі на аукціоні і погодився сплачувати стартову ціну, зберігає своє переважне право.

Детальна відповідь: лист ФДМУ від 15.03.2021 № 10-24-5682

Лист Фонду від 04.10.2021 № 10-46-23224

Витяг з протоколу засідання комісії з розгляду скарг та підготовки пропозицій стосовно організації та проведення аукціонів щодо передачі в оренду державного та комунального майна, у тому числі електронних аукціонів (далі – Комісія) 28 серпня 2021 р.

2. Питання:
Який механізм реалізації переважного права чинного орендаря на продовження договору оренди державного та комунального майна?

Відповідь. Відповідно до пункту 149 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 №483 чинний орендар має переважне право на продовження договору оренди в ході аукціону на продовження договору оренди за умови, що він бере участь в такому аукціоні та зробив закриту цінову пропозицію, яка є не меншою, ніж розмір стартової орендної плати.

Для реалізації переважного права чинний орендар надає згоду сплачувати орендну плату, що є рівною ціновій пропозиції учасника, який подав найвищу цінову пропозицію за лот, після чого чинний орендар набуває статусу переможця аукціону на продовження договору оренди.

У разі відмови чинного орендаря сплачувати таку орендну плату він може надати попередню згоду сплачувати орендну плату, що є рівною ціновій пропозицій учасника з наступною за величиною ціновою пропозицією. Якщо чинний орендар погодився з наступною за величиною ціновою пропозицією, то він переходить до статусу очікування результату кваліфікації особи, яка подала найвищу цінову пропозицію.

Згода надається в ході спеціального етапу аукціону шляхом натискання відповідної кнопки в електронній торговій системі.

Про роботу кнопки “переважного права” детальніше дивіться: https://info.prozorro.sale/handbook/perevazhne_pravo

3. Питання:

Після закінчення дії договору оренди об’єкт оренди повертався орендодавцю за актом приймання-передачі та укладався новий договір оренди щодо того самого об’єкта з тим самим орендарем на підставі рішення органу місцевого самоврядування із складанням нового акта приймання-передачі.

Чи підпадає під формулювання «договори, які укладені та продовжуються вперше» вищеописана ситуація.

Запит Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради від 28.10.2021 № 2302-вих-99396

Відповідь:

Продовження договорів оренди здійснюється за результатами проведення аукціону, крім випадків, передбачених частиною другою статті 18 Закону про оренду.

Частиною другою статті 17 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 10.04.1992 № 2269-ХІІ (далі – Закон № 2269) було визначено, що у разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення терміну дії договору він вважався продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

Слід зауважити, що механізму реалізації переважного права орендаря на укладення договору оренди на новий термін у Законі № 2269 не було розкрито.

У разі припинення договору оренди та підписання акта приймання-передачі, об’єкт оренди підлягав передачі в оренду відповідно до статтей 7 і 9 Закону № 2269 (погодження з уповноваженим органом управління, проведення оцінки, вивчення попиту тощо).

Тобто, якщо після закінчення дії договору оренди, об’єкт оренди повертався балансоутримувачу за актом приймання-передачі, та в подальшому укладався договір оренди щодо того самого об’єкта оренди з тим самим орендарем, без дотримання процедури визначеної Законом № 2269, то такий договір, на думку Фонду, не вважається новим договором оренди, який вперше може продовжуватись без проведення аукціону.

Детальна відповідь лист Фонду від 22.11.2021 № 10-16-27682

4. Питання: Продовження терміну дії договору оренди державного майна, що перебуває у податковій заставі.

Лист державного підприємства «Управління відомчої воєнізованої охорони»

Відповідь: Відповідно до статті 317 Цивільного кодексу України власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном.

Платник податків зберігає право користування майном, що перебуває у податковій заставі. Відчужувати заставлене майно платник податків може тільки за згодою контролюючого органу.

Враховуючи те, що заборона стосовно передачі в оренду майна, яке знаходиться у податковій заставі, у Законі України «Про оренду державного та комунального майна» та Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483 «Деякі питання оренди державного та комунального майна», відсутня, таке майно може бути передано в оренду.

Детальна відповідь: лист ФДМУ від 06.12.2021 № 10-46-29041

 

 

 

Роз'яснення законодавства
Попередній запис
Друга спроба продовжити на аукціоні договір оренди авіакас Турецьких авіаліній площею 10,3 м² в аеропорту «Бориспіль» закінчилась без ажіотажу внаслідок запроваджених Фондом держмайна додаткових умов оренди: переможцем аукціону визнано Турецькі авіалінії
Наступний запис
Оголошено аукціон з продовження оренди приміщення їдальні в Одеському національному політехнічному університеті
Меню