Матеріал epravda
Що отримала держава через запровадження конкурентних умов продовження договорів оренди державного майна.
Станом на початок березня 2021 року і за 5 місяців реформи за результатами онлайн-аукціонів на продовження договорів оренди державного майна було укладено 700 договорів.
Це менше 6% від загальної кількості комерційних договорів, укладених Фондом державного майна і його регіональними відділеннями.
Лише у 15 випадках із 700 орендарі втратили право оренди внаслідок того, що інші потенційні орендарі сплатили більшу орендну плату, ніж могли платити чинні орендарі.
Однак на ці 15 договорів припадає 20% від загальної суми збільшення орендної плати, яке відбулось внаслідок запровадження конкуренції під час продовження договорів.
Загалом за перші 5 місяців роботи за новими правилами держава отримала близько 8 мільйонів гривень орендної плати в розрахунку на рік через дію конкурентних чинників під час проведення аукціонів на продовження договорів оренди державного майна.
Перший онлайн-аукціон на продовження чинного договору оренди державного майна був оголошений 25 вересня 2020 року.
З того часу (станом на 10 березня 2021 року) таких аукціонів було оголошено вже по 1293 об’єктам оренди. В результаті цих аукціонів було укладено 700 договорів оренди.
У 273 випадках договори укладені без підвищення ціни, а відтак чинний орендар продовжує орендувати об’єкт державної нерухомості за ціною, яка є еквівалентною останній місячній орендній платі за попереднім договором, який продовжувався.
Водночас у 427 випадках (61% від загального числа укладених договорів) за підсумками аукціонів фіксується зростання орендної плати в порівнянні з останньою місячної орендної платою.
Загалом таке перевищення становило 1,2 млн грн в місяць, що складає 14,6 млн грн в перерахунку на рік.
Ми вирішили проаналізувати, які були причини зростання ціни у цих 130 випадках, і з’ясували, що 44% від загальної суми зростання пояснюється іншою причиною, ніж конкуренція на аукціонах.
В більшості випадків чинні орендарі, реалізуючи своє переважне право на продовження договору, зберігають право оренди за собою, погоджуючись сплачувати більше.
Так, серед 130 договорів із зростанням орендної плати в понад одну тисячу гривень:
- в 91 випадках договір був переукладений з чинним орендарем, оскільки крім нього ніхто більше в аукціоні не брав участі.
На цю категорію припадає 505,1 тис. грн зростання орендної плати на місяць (або понад 6 млн грн в перерахунку на рік), що становить 44% від суми перевищення (дивіться у Таблиці 1 інформацію про три найбільші договори у цій категорії);
- в 24 випадках договір був переукладений з чинним орендарем, але з іншої причини: він реалізував своє переважне право на продовження договору по найвищій запропонованій ціні і зберіг право оренди за собою, хоча інші претенденти підвищували стартову ціну.
На цю категорію припадає 418,3 тис. грн (понад 5 млн грн в перерахунку на рік) або 36% від суми перевищення (дивіться у Таблиці 2 інформацію про три найбільші договори у цій категорії);
- в 15 випадках договори з діючими орендарями були припинені, і укладені нові договори з іншими претендентами, оскільки чинний орендар не погодився платити стільки ж, скільки запропонували інші переможці аукціонів.
На цю категорію припадає 234 тис. грн (майже 2,8 млн грн в перерахунку на рік) або 20% від загальної суми перевищення (дивіться у Таблиці 3 інформацію про три найбільші договори у цій категорії).
Це нововведення було запроваджено рішенням Уряду від 3 червня 2020 року. Раніше при продовженні до договорів застосовувалися диференційовані ставки і вони могли бути значно менше ніж 12%.
Реформа орендних відносин між державою, місцевими громадами та орендарями триває.
Впровадження конкуренції при продовженні договорів оренди державних активів через онлайн-аукціони — одна з основних, втілених в рамках реформи новацій, яка дозволила суттєво підвищити ефективність використання майна, яке держава передає в оренду.